حریم شهر هیدج در داخل دو شهرستان قرار گرفته است

زنجان-معاون اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: در تصویب طرح‌های تفصیلی و جامع ایراداتی وجود دارد و حریم شهر هیدج در دو شهرستان قرار گرفته که این موضوع اصلاح شده و منتظر تصویب است.

به گزارش خبرنگار مهر، رحیم توسلیان، شامگاه شنبه در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان زنجان اظهار کرد: باید شهرها را با تعیین حریم برای جلوگیری از دست‌اندازی حفاظت کنیم تا تحت تأثیر پیامدهای منفی استقرار فعالیت‌ها قرار نگیرد و اگر شهر نیاز به توسعه پیدا کرد، بتوانیم زمین را از حریم به محدوده شهر اختصاص دهیم.

وی ابراز کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته معمولاً شهرداری‌ها برای شکل غیرمنطقی حریم دخالت می‌کردند که این امر در شهر زرین‌آباد مشهود است و می‌بینیم شهر کشیدگی غیرمنطقی به سمت جنوب دارد و در این قسمت برای شهر نیازی به توسعه در آینده پیش‌بینی نشده است.

معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه روستای خانجین هم در این محدوده قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: روستاها معمولاً در مدیریت شهری دچار مشکل می‌شوند و حتی در فرآیند بررسی و تصویب طرح‌های هادی نیز مشکلاتی برای روستاها ایجاد می‌شود.

توسلیان با اشاره به اینکه طبق قانون، حریم نباید از پنج برابر محدوده شهر تجاوز کند، ابراز کرد: در حال حاضر مساحت محدوده شهر زرین‌آباد ۱۲۲ و مساحت حریم ۵۷۸ هکتار است که با بررسی کارشناسی حریم پنج برابری محدوده این شهر تعیین شد.

معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان ادامه داد: گرایش و تقاضای استقرار فعالیت‌ها در قسمت‌هایی است که می‌تواند مبانی طرح توسعه شهر زرین‌آباد را تحت تأثیر قرار دهد و از طرفی در مسیر رودخانه جوقین نیز گرایش‌هایی برای توسعه آتی شهر وجود دارد.

توسلیان با اشاره به اینکه در شهر هیدج نیز پیچیدگی‌هایی وجود دارد که نیازمند دقت است، عنوان کرد: این شهر ضرورت زیادی برای اصلاح حریم داشت؛ چراکه در گذشته ایراداتی در فرآیند تصویب طرح جامع و تفصیلی استان و شهر هیدج اتفاق افتاده و در بخشی از آن حریم منطبق بر محدوده در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: شمال شهر هیدج محل استقرار صنایع کارگاهی و شهرک صنعتی و مجموعه لاله هیدج است که شهرداری در حال حاضر به آن خدمات‌رسانی می‌کند، اگر در گذشته این قسمت را به عنوان حریم در نظر می‌گرفتیم می‌توانستیم کنترل بیشتری روی استقرار صنایع از دیدگاه زیست‌محیطی داشته باشیم.

معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: هیدج چالش‌هایی در خصوص درجه خاک کشاورزی در پیرامونش دارد و تنها مسیر آن برای توسعه، از شمال شهر است که با استقرار صنایع در این منطقه توسعه شهر با مشکل روبه‎‌رو شده است. از طرفی باغات جنوب هیدج ضرورتی برای استقرار در حریم شهر را ندارد و تابع قوانین خود است.

توسلیان افزود: چالشی که در شهر هیدج داریم در خصوص اعلام مرز تقسیمات سیاسی است؛ چراکه بخش اعظمی از شهر هیدج در شهرستان ابهر و بخش دیگری از آن در شهرستان خرمدره قرار گرفته که در زمان تصویب محدوده و حریم این موضوع از نظر دور مانده است و در طرح جدید این موضوع اصلاح شده است.

معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه در شهر ابهر با محدودیت زمین مواجه هستیم، یادآور شد: در طرح آمایش جمعیت ۱۶۰ تا ۱۸۰ هزار نفری برای ابهر پیش‌بینی شده است که جنوب ابهر به عنوان محدوده توسعه آتی این شهر درنظر گرفته شده است.

توسلیان به تصویب طرح الحاق اراضی غرب زنجان به مساحت ۱۳۰ هکتار اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه توسعه شهر زنجان عمدتاً از شمال و شرق بود و ارزش زمین‌ها را نیز تحت تأثیر قرار داده بود، الحاق این زمین‌ها به توازن‌بخشی شهر زنجان کمک خواهد کرد.

وی یادآور شد: این زمین جزو کریدور صیانتی است و برای نیازهای آتی شهر حفظ و در زمان نیاز به محدوده الحاق می‌شود و این کار غرب زنجان را از بن‌بست خارج و مسیرهای ارتباطی را تقویت می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *