قوانین اپارتمان نشینی (پارکینگ)

قوانین پارکینگ آپارتمان

از مهم ترین قواعد آپارتمان نشینی، موارد مربوط به قوانین پارکینگ ساختمان می باشد. پارکینگ ها با توجه به پر استفاده بودن آنها، از اهمیت زیادی برخوردار هستند. به همین دلیل رعایت قوانین مربوط به آنها، باعث سهولت زندگی ساکنین و جلوگیری از اختلاف های احتمالی است. اکثر این قوانین در ساختمان های مسکونی، مجتمع های تجاری و اداری نیز صدق می کند.

فهرست عناوین

  • اهمیت وجود پارکینگ در آپارتمان
  • پارکینگ اختصاصی
  • پارکینگ مشاع
  • اختلافات در مورد پارکینگ ساختمان
  • پارکینگ مزاحم و قوانین مربوط به آن
  • نگهداری و تعمیرات پارکینگ ساختمان
  • قوانین پارک موتورسیکلت در پارکینگ
  • قوانین تعداد پارکینگ در آپارتمان ها
  • چه کسانی مجوز رفت و آمد به پارکینگ را دارند؟
  • اجاره پارکینگ ساختمان
  • خرید و فروش پارکینگ ساختمان
  • نحوه تقسیم بندی پارکینگ آپارتمان
  • امنیت پارکینگ ساختمان
  • جمع بندی

با توجه به رشد روز افزون زندگی مدرن، داشتن خودرو برای تمام خانواده ها به امری مهم و ضروری تبدیل شده است. حتی این امر سبب وجود چندین خودرو در یک خانواده می باشد. در نتیجه لزوم وجود پارکینگ در سطح شهر و مجتمع های مسکونی و تجاری، روز به روز بیشتر می شود. در حال حاضر عدم وجود پارکینگ در یک ساختمان، مشکلی بسیار بزرگی است که سکونت و رفت و آمد را برای ساکنین آن مجتمع دشوار می سازد. در این مطلب از وب سایت ملکبا، تلاش میکنیم در مورد قوانین پارکینگ آپارتمان و نکات مهم آن، صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

اهمیت وجود پارکینگ آپارتمان

برای اکثر مردم، هیچ چیز آزاردهنده تر از این نیست وقتی به خانه برمی گردند، جای پارکی برای آنها وجود نداشته باشد؛ و مجبور باشند خودرو را در بیرون مجتمع یا جایی دور از ساختمان خودشان پارک کنند. بنابراین وجود پارکینگ مناسب در آپارتمان های مسکونی و ساختمان های تجاری، برای تمامی افراد دارای خودرو ضروری محسوب می شود.
چرا که بدون وجود پارکینگ در ساختمان، خودروی شما در معرض سرقت یا آسیب های احتمالی قرار می گیرد. البته بدان معنی نیست که به تمامی خودروهایی که در بیرون پارکینگ قرار می گیرند، دستبرد زده می شود؛ بلکه احتمال این مسئله بسیار بیشتر می شود.
همچنین محافظت خودرو از گرما، آفتاب سوزان، برف و باران و موارد این چنینی هم به اهمیت وجود پارکینگ می افزاید. خودروهای پارک شده در پارکینگ بسیار کمتر در معرض تصادفات احتمالی قرار دارند.
رعایت قوانین مربوط به پارکینگ هم مانند قواعد پشت بام در ساختمان، یا سایر مشاعات، برای تمامی ساکنان الزامی است.

پارکینگ اختصاصی

امروزه پارکینگ اختصاصی بسیار پر اهمیت است. به همین دلیل، در هنگام خرید آپارتمان، دقت زیادی به دارا بودن پارکینگ اختصاصی می شود. خیلی از ساختمان ها به جز داشتن یک یا چند پارکینگ اختصاصی، چند پارکینگ مشاع نیز دارند. چون امروزه معمولاً، خانواده های ساکن در یک خانه، بیشتر از یک خودرو دارند.
همانطور که از نام آن مشخص است، مالکیت پارکینگ اختصاصی متعلق به یک واحد است، که در سند آن نیز قید شده است. هیچ کدام از همسایگان حق دخالت و تصرف و ایجاد مزاحمت در آن را ندارند و حتی اجازه ندارند، برای یک دقیقه هم، بدون اطلاع مالک، خودرو خود را، در پارکینگ اختصاصی دیگری پاک کنند. بر اساس قانون، اندازه پارکینگ اختصاصی، متراژ و شماره قطعه در سند مالکیت واحد مسکونی قید می‌شود. البته قسمت هایی مانند بالکن، انباری و پارکینگ هم در سند مالک قید می شوند. بنابراین پارکینگ اختصاصی جزو اموال مالک واحد، محسوب می گردد.

پارکینگ مشاع

کلمه مشاع اصولاً به معنای مشترک بین چند نفر است. به طوری که هیچ کدام از طرفین، به تنهایی و بدون هماهنگی و بدون رضایت و جلب موافقت سایر اهالی ساختمان، حق تغییر در آن مال را نداشته و هیچ کدام هم نمی‌توانند سهم مشخصی از آن را برای خود بردارند. به همین علت پارکینگ مشاع پارکینگی است، که مالکیت آن به صورت کامل در اختیار یک نفر نبوده و همه مالکین، اعم از دو یا چند نفر، حق استفاده از پارکینگ را، نسبت به حق خود خواهند داشت. البته فرق پارکینگ اختصاصی و مشاع این است که پارکینگ اختصاصی، با درج شماره قطعه و متراژ در سند مالکیت مشخص می‌شود. اما در پارکینگ مشاع به صورت حق پارک، یک یا چند خودرو از سهم کل سند در آورده شده است.

اختلافات در مورد پارکینگ ساختمان

ممکن است که در مورد پارکینگ ساختمان مشکلات و اختلافات پیش بیاید چون امکان دارد، بعضی از ساکنان حق استفاده از پارکینگ مشاع را داشته باشند و بعضی نداشته باشند و در این صورت اختلاف پیش می آید. برای توافق سر پارکینگ مشاع، بهتر است که مالکان، محلی مشخص را، برای زمان معینی انتخاب کنند. وقتی این زمان موقت به پایان رسید، پارکینگ را با واحد دیگری تعویض کنند، تا بین مالکان مشکلی به وجود نیاید.
البته ممکن است شما همسایه ای داشته باشید که به قوانین احترام نمی گذارد و به حریم شما تجاوز می کند. در این حالت پس از تذکر و صحبت های شفاهی، با شکایت به مرجع قضایی می توانید این مسئله رو برطرف نمایید.

پارکینگ مزاحم و قوانین مربوط به آن

به احتمال زیاد، کلمه پارکینگ مزاحم به گوشتان خورده است. هر جایی قوانین و مقررات خودش را دارد، پارکینگ آپارتمان هم یکی از همین مکان ها می باشد و قوانین و مقررات خودش را دارد. اگر کسی آنها را رعایت نکند به عنوان پارکینگ مزاحم خطاب می شود، برای مثال دو ماشین می توانند پشت سر هم پارک کنند و اگر یکی از آنها بخواهد خودرو خود را حرکت دهد، مالک پارکینگ مزاحم هم باید آنجا حضور داشته باشد و خودرو خود را جابجا کند. البته باید گفت قیمت این پارکینگ ها، از بقیه پارکینگ‌ها کمتر است. نحوه تقسیم پارکینگ مزاحم هم باید با توافق بقیه اهالی آپارتمان صورت گیرد.

نگهداری و تعمیرات پارکینگ ساختمان

همانطور که نگهداری از آپارتمان حائز اهمیت بوده است، نگهداری و رسیدگی به تعمیرات پارکینگ ساختمان، هم یکی از موارد ضروری و پر اهمیت است. در این امر، همه اهالی ساختمان دخیل هستند؛ چرا که وجود پارکینگ سالم و تجهیز آن، برای آسایش افراد ساختمان ضروری است. البته این امر عموما برعهده مالک واحد با هماهنگی مدیر ساختمان یا هیئت مدیره می باشد.

نحوه تقسیم بندی پارکینگ آپارتمان

امروزه در قانون تقسیم پارکینگ آپارتمان، برای هر واحد، حداقل یک پارکینگ اختصاصی در نظر می گیرند. عموما در طراحی و زمان ساخت آپارتمان ها، به این موضوع بسیار توجه می شود. زیرا سازمان هایی مانند شهرداری ها، به مجتمع های بدون پارکینگ، مجوز ساخت و ساز نمی دهند. البته در بعضی موارد بخاطر مسائل فنی یا مشکلات دیگر ممکن است که از پارکینگ اختصاصی صرف نظر کرده و پارکینگ مشاع را انتخاب کنند. استفاده از پارکینگ مشاع حتما باید با توافق اهالی ساختمان صورت گیرد.

قوانین پارک موتورسیکلت در پارکینگ ساختمان

در مورد پارک موتور سیکلت، در پارکینگ آپارتمان باید گفت افرادی که در آپارتمان پارکینگ اختصاصی دارند. می توانند از آن برای پارک خودرو و موتورسیکلت و حتی دوچرخه استفاده کنند. اما در مورد پارکینگ مشاع، اینگونه نمی باشد و باید با اهالی ساختمان هماهنگ شوند.

قوانین تعداد پارکینگ در آپارتمان ها

برای هر آپارتمان با زیربنای ۳۵ تا ۱۵۰ متر، یک پارکینگ اختصاص می باید.
برای واحد با زیربنای ۱۵۱ یک تا ۲۵۰ متر مربع، یک پارکینگ اختصاص می یابد.
اما برای واحدهای با مساحت بیش از ۲۵۰ متر، لازم است که دو یا سه واحد پارکینگ اختصاص یابد.

چه کسانی مجوز رفت و آمد به پارکینگ را دارند؟

همه اهالی آپارتمان حق ورود و خروج از پارکینگ آپارتمان را دارند. زیرا ساکن ساختمان هستند و حق تردد در پارکینگ ساختمان، حق مسلم آنها می باشد. اما افراد غریبه، حق ورود و خروج در پارکینگ آپارتمان و استفاده از جای پارک را ندارند. البته ساکنین ساختمان هم، طبق قوانین و مقررات، اجازه استفاده از پارکینگ آپارتمان را دارند.

اجاره پارکینگ آپارتمان

اجاره دادن پارکینگ آپارتمان، به صورتی است که، یکی از اعضای آپارتمان خودرو ندارد و می‌تواند با رضایت خود، پارکینگ آپارتمان خود، را به کسی که خودرو دارد اجاره دهد. فرد مستاجر می تواند از بین اهالی خود مجتمع یا از خارج از ساختمان باشد.

خرید و فروش پارکینگ ساختمان

طبق قانون امکان واگذاری پارکینگ آپارتمان را به افراد خارج از آپارتمان نمی دهد. این موضوع در مورد پارکینگ های اختصاصی، هم قابل اجرا نیست. ولی در مورد اجاره دادن پارکینگ می‌توان گفت، که صاحب پارکینگ می تواند با اعضای آپارتمان به توافق رسیده و پارکینگ خود را برای مدتی اجاره دهد.

امنیت پارکینگ ساختمان

یکی از مسائل مهم در آپارتمان ها امنیت پارکینگ می باشد، که باید به آن به صورت ویژه توجه کرد. بعضی از نکات ساده اما مهم، می تواند امنیت پارکینگ را تا حد زیادی بالا ببرد. پارکینگ آپارتمان ها معمولاً به دلیل داشتن محیط دنج، بستر مناسبی برای ارتکاب انواع جرایم مانند دزدی یا مخفی شدن را فراهم می‌کند. البته امنیت پارکینگ ساختمان فقط به جلوگیری از دزدی ختم نمی‌شود و باید نکات امنیتی دیگر را برای عبور و مرور امن برای خودروها و عابران فراهم کرد.

جمع بندی

تمام نکاتی که در بالا ذکر کردیم، برای راحتی ساکنین ساختمان است در مجموع داشتن پارکینگ در ساختمان های بزرگ، برای ساکنین جنبه حیاتی دارد. باید موقع خرید آپارتمان به این موضوع دقت کرد تا بعدها با مشکل رو به رو نشوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *