قوانین نگهداری از حیوانات بر اساس آیين‌نامه اجرایی قانون مالکیت آپارتمان‌ها

بر اساس این آیین‌نامه، یک ساختمان آپارتمانی، از دو بخش اختصاصی و مشترک تشکیل شده است. بخش مشترک، آن قسمت‌هایی از ساختمان است که شریک‌ها یا ساکنین واحدها، به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از آن استفاده می‌کنند. شخصی نمی‌تواند نسبت به قسمت‌های مشترک ساختمان، حق انحصاری داشته باشد.
بخش‌های مشترک در آپارتمان، شامل این موارد است:

  • اسکلت ساختمان
  • وجود تاسیسات در بخش‌های مشترک
  • زمین زیربنا
  • راهرو
  • پاگردها
  • باغ، حیات، بام
  • و …

در ماده سوم این آیین‌نامه ذکر شده است که هیچ شخصی نمی‌تواند در بخش‌های مشترک آپارتمان، حتی اگر در بخش اختصاصی قرار گرفته باشد یا از آن عبور کند، هیچ‌گونه وسایل، ابزار یا حیوانی را نگهداری کند.

قوانین نگهداری حیوان در آپارتمان، بخش اختصاصی

در رابطه با قانون نگهداری از حیوانات در آپارتمان، آن هم در بخش خصوصی، تا زمانی منعی وجود ندارد که از دو شرط پیروی کند. این دو شرط به این شرح هستند:

  • از نظر نکات و اصول بهداشتی، مشکلی برای ساکنین ایجاد نکنند.
  • نباید موجب ایجاد مزاحمت یا برهم‌زدن آرامش ساکنین شوند.

در حالت کلی، بخش خصوصی آپارتمان ارتباطی با دیگران ندارد و افراد نمی‌توانند ادعایی در خصوص شرایط و وضعیت آن داشته باشند. تنها زمانی امکان طرح شکایت و در نهایت دخالت دیگران وجود دارد که آن وضعیت، تاثیری بر روند زندگی آن‌ها داشته باشد.

نحوه شکایت از نگهداری حیوانات در آپارتمان

اگر به‌واسطه حیواناتی که توسط همسایه‌تان نگهداری می‌شود، آرامش خود را از دست ‌دادید یا دچار آسیب شدید، می‌توانید روند قانونی را طی‌کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. لطفا پیش از هر اقدام قضایی، در نظر داشته ‌باشید که همیشه بهترین‌ کار، شکایت رسمی نیست.
گاهی با یک نشست و گفت‌وگوی دوستانه و برخوردی منطقی، می‌توان گره را بدون نیاز به دندان، باز کرد. حال اگر تمامی راه‌های مسالمت‌آمیز را پشت ‌سرگذاشتید و به نتیجه دل‌خواه نرسیدید، می‌توانید در راستای قوانین نگهداری حیوان در آپارتمان و اماکن عمومی اقدام کنید:

فرستادن اظهارنامه قضایی

پیش از آن‌که به مراجع قضایی رجوع کنید، می‌توانید توسط مراجع قانونی، درخواست و مطالبات حقوقی خود را در برگه‌ای بنویسید و به شخص مورد نظر ابلاغ کنید. درست است که این یک اقدام قانونی نیست؛ اما به‌عنوان اسناد رسمی، دارای اعتبار است. در صورتی که فرد توجهی به اظهارنامه قضایی نکرد، می‌توانید از این سند به‌عنوان مدرک معتبر، در اقدامات قانونی بعدی خود استفاده کنید.

استشهادیه محلی تهیه کنید

برای آن‌که بتوانید روند قانونی خود را بدون مشکل و با اطمینان طی کنید، لازم است تا سند و ادله‌ای کافی برای اثبات اظهارات خود داشته باشید. در این مرحله، شرایط و اظهارات خود را مکتوب می‌کنید و سپس، از چند شاهد محلی، مانند دیگر ساکنان ساختمان، می‌خواهید اظهارات شما را در راستای نقض قانون نگهداری از حیوانات در آپارتمان و اماکن عمومی توسط فرد مورد نظر، امضا کنند. از این مدرک می‌توانید برای اثبات ادعای خود استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *